Antik Mağaradan Sanal Mağaraya: Metaverse

Author :  

Year-Number: 2022-12:4
Yayımlanma Tarihi: 2022-12-24 18:11:55.0
Language : Türkçe
Konu : SANAL GERÇEKLİK FELSEFESİ
Number of pages: 981-1005
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Gerçekliğin kendisi kadar yansımaları ve görünüşleri de felsefi tartışmaların içerisinde önemli ölçüde yer almıştır. Platon’un Mağara Alegorisi bu tartışmaların ilklerinden gösterilirken sanalın felsefesi de günümüzde geldiği son halini göstermektedir. Sanal mağara Platon’un mağarasının günümüzdeki modern halidir. Platon’un mağarasındaki görünüşlerin kendine ait varoluş biçimi vardır ve aynı şekilde sanal mağaradaki sanal nesnelerin de kendine ait varoluş biçimi vardır. Antik mağara ve sanal mağara arasında birçok yönden felsefi benzerlikler bulunmaktadır. Öyle ki ilkine göre mağaradaki gölgeler gerçekliğin farklı bir görünümüyken ikincisine göre sanal mağaradaki sanal görüntüler gerçekliğin başka bir görünümüdür. Antik mağara ve sanal mağara felsefesi özünde gerçekliğin doğasının ne olduğuna yönelik tartışmalara işaret etmektedir. Görünüşün ve sanal görüntünün ontolojik ve epistemik boyutu bizi gerçekliğin doğası ve neliğine dair tartışmaya götürmektedir. Sanal mağaraların günümüzdeki en yaygın ve gelişmiş olanı ise metaversedir. Metaverse, fiziksel dünyanın gerçekliğini sanal dünyanın gerçekliği ile birleştiren sanal topluluklardan oluşmaktadır ve her türlü manipülasyona açıktır.

Keywords

Abstract

As much as reality itself, its reflections and appearances have taken a significant place in philosophical discussions. While Plato's Allegory of the Cave is one of the first of these discussions, the philosophy of the virtual shows the final state of these discussions today. The virtual cave is the modern-day version of Plato's cave. Appearances in Plato's cave have their own mode of existence, and likewise, virtual objects in the virtual cave have their own mode of existence. There are many philosophical similarities between the ancient cave and the virtual cave. So much so that, according to the first, the shadows in the cave are a different view of reality, while according to the second, the virtual images in the virtual cave are another view of reality. The philosophy of the ancient cave and virtual cave essentially point to the debates about what the nature of reality is. The ontological and epistemic dimensions of appearance and virtual image lead us to the discussion about the nature and whatness of reality. The most common and advanced virtual cave today is the metaverse. Metaverse consists of virtual communities that combine the reality of the physical world with the reality of the virtual world and are open to all kinds of manipulations.

Keywords


  • Anderson, D. L. (2009). A Semantics for Virtual Environments and the Ontological Status of Virtual Objects. APA Newsletter on Philosophy and Computers, 9(1), 1519.

  • Beisbart, C. (2019). Virtual Realism: Really Realism or only Virtually so? A Com- ment on D. J. Chalmers’s Petrus Hispanus Lectures. Disputatio, 11(55), 297-331.

  • Bender, M. ve Kuhr, T. (2018). Belle II Virtual Reality & CAVE Implementation. CHEP, LMU München, 1-9.

  • Berezin, A. A. (1994). The Problem of Ultimate-Reality-and-Meaning in the Con- text of Informational Self-Organization and Isotopic Diversity. Ultimate Reality and Meaning, 17(4), 295-309.

  • Brey, P. (2003). The Social Ontology of Virtual Environments. The American Journal of Economics and Sociology, 62(1), 269-282.

  • Brey, P. (2008). Virtual Reality and Computer Simulation. T. Himma, K. H. (Ed.), in Handbook of Information and Computer Ethics (ss. 315-332). London: John Wiley & Sons. doi:10.1057/9781137349088_21

  • Brey, P. (2014). The Physical and Social Reality of Virtual Worlds. M. Grimshaw (Ed.), in The Oxford Handbook of Virtuality. New York: Oxford University Press. doi:10.1093/oxfordhb/9780199826162.013.029

  • Chalmers, D. J. (2017). The Virtual and the Real. Disputatio, 9(46), 309-352. doi:10.1515/disp-2017-0009

  • Chalmers, D. J. (2022). Reality+: Virtual Worlds and the Problems of Philosophy. New York: W. W. Norton & Company.

  • Cruz-Neira, C., vd., (1992). The CAVE: Audio Visual Experience Automatic Vir- tual Environment. Communications of the ACM, 35(6), 64-72. doi:10.1145/129888.129892

  • Dedeoğlu, M. M. (2017). Bir Zihniyet Tutumu ve Düşünme Formu Olarak Dogma- tizm ve Dogmatik Tutum. OPUS International Journal of Society Researches, 7(13), 798-823.

  • DeFanti, T., vd., (2010). The future of the CAVE. Open Engineering, 1(1), 16-37.

  • Flynn, C. (2014, Kasım). An Open Source Framework For CAVE Automatic Virtual Environments. Master's Thesis. Dublin City University.

  • Furness, T. A. ve Barfield, W. (1995). Introduction to Virtual Environments and Advanced Interface Design. W. Barfield ve T. A. Furness (Ed.), in Virtual Environments and Advanced Interface Design. New York: Oxford University Press. doi:10.1093/oso/9780195075557.001.0001

  • Heim, M. (1994). The Metaphysics of Virtual Reality. New York: Oxford University Press. doi:10.1093/acprof:oso/9780195092585.001.0001

  • Heim, M. (1998). Virtual Realism. NY: Oxford University Press. doi:10.1093/oso/9780195104264.001.0001

  • Kant, I. (1993). Arı Usun Eleştirisi. (A. Yardımlı, Çev.). İstanbul: İdea Yayınevi.

  • Kuhn, T. S. (1995). Bilimsel Devrimlerin Yapısı. (N. Kuyaş, Çev.) (4. bs.). İstanbul: Alan Yayıncılık.

  • LaValle, S. (2016). Virtual reality. Cambridge: Cambridge University Press.

  • Machan, T. R. (2011). Reality, Reason, and Rights: Essays in Honor of Tibor R. Machan. Lanham MD.: Lexington Books.

  • Mystakidis, S. (2022). Metaverse. Encyclopedia, 2(1), 486-497. doi:10.3390/encyclope- dia2010031

  • Nozick, R. (2006). Anarşi, Devlet ve Ütopya. (A. Oktay, Çev.) (2. bs.). İstanbul Bilgi Üniversitesi.

  • Platon(Eflatun). (2005). Devlet. (V. Atayman ve C. Saraçoğlu, Çev.). İstanbul: Bordo Siyah.

  • Qvortrup, L. (2002). Cyberspace as Representation of Space Experience: In De- fence of a Phenomenological Approach. L. Qvortrup, J. F. Jensen, E. Kjems, N. Lehmann ve C. Madsen (Ed.), in Virtual Space: Spatiality in Virtual Inhabited 3D Worlds (ss. 5-24). London: Springer. doi:10.1007/978-1-4471-0225-0_1

  • Rescher, N. (2011). Reality and Its Appearance. New York: Continuum.

  • Rhodes, G. A. (2015). Augmented Reality and the Posthuman: An (AR) Allegory of the (VR) Cave. NYU, New York, 1-10.

  • Ropolyi, L. (2016). Virtuality and Reality–Toward a Representation Ontology. Phi- losophies, 1(1), 40-54. doi:10.3390/philosophies1010040

  • Schnieder, R. (1995). Virtual Environments and the Future of Human-Computer Interfaces: The Electronic Frontier in Social Context. Journal of Intelligent Systems, 5(2-4), 111-124. doi:10.1515/JISYS.1995.5.2-4.111

  • Schommer, M. (1990). The Effects of Beliefs About the Nature of Knowledge on Comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504. doi:10.1037/0022-0663.82.3.498

  • Søraker, J. H. (2009). Virtual Entities, Environments, Worlds and Reality: Sugges- ted Definitions and Taxonomy. C. Ess ve M. Thorseth (Ed.), (ss. 1-27). The Philosophy of Computer Games Conference, sunulmuş bildiri, Oslo.

  • Stanovsky, D. P. D. (2004). Virtual Reality. L. Floridi (Ed.), in The Blackwell Guide To The Philosophy Of Computing And Information, Blackwell philosophy guides (ss. 167-177). Malden, MA: Blackwell Publishing.

  • Vasconcelos, G. N. de, vd., (2019). Do we still need CAVEs? Blucher Design Procee- dings içinde (C. 7, ss. 133-141). 37 Education and Research in Computer Aided Architectural Design in Europe and XXIII Iberoamerican Society of Digital Graphics, Joint Conference (N. 1), sunulmuş bildiri, São Paulo: Blucher. doi:10.5151/proceedings-ecaadesigradi2019_474

  • Whitworth, B. (2007). The physical world as a virtual reality: A prima facie case. Research Letters in the Information and Mathematical Sciences, 11, 44-60.

  • Zhai, P. (1998). Get Real: A Philosophical Adventure in Virtual Reality. Maryland, ABD: Rowman & Littlefield Publishers. Öz: Gerçekliğin kendisi kadar yansımaları ve görünüşleri de felsefi tartışmaların içerisinde önemli ölçüde yer almıştır. Platon’un Mağara Alegorisi bu tartışmaların ilklerinden gösterilirken sanalın felsefesi de günümüzde geldiği son halini göstermektedir. Sanal mağara Platon’un mağarasının günümüzdeki modern halidir. Platon’un mağarasındaki görünüşlerin kendine ait varoluş biçimi vardır ve aynı şekilde sanal mağaradaki sanal nesnelerin de kendine ait varoluş biçimi vardır. Antik mağara ve sanal mağara arasında birçok yönden felsefi benzerlikler bulun- maktadır. Öyle ki ilkine göre mağaradaki gölgeler gerçekliğin farklı bir görünümüyken ikincisine göre sanal mağaradaki sanal görüntüler gerçekliğin başka bir görünümüdür. Antik mağara ve sanal mağara felsefesi özünde gerçekliğin doğasının ne olduğuna yönelik tartışmalara işaret etmektedir. Görünüşün ve sanal görüntünün ontolojik ve epistemik boyutu bizi gerçekliğin doğası ve neliğine dair tartışmaya götürmektedir. Sanal mağaraların günümüzdeki en yaygın ve gelişmiş olanı ise metaversedir. Metaverse, fiziksel dünyanın gerçekliğini sanal dünyanın gerçekliği ile birleştiren sanal topluluklardan oluşmaktadır. Anahtar Kelimeler: Mağara alegorisi, antik mağara, sanal mağara, gerçeklik, görünüş, metaverse.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics