Quine, Laudan ve Doğallaştırılmış Epistemolojinin Normatifliği Sorunu

Author :  

Year-Number: 2022-12:4
Yayımlanma Tarihi: 2022-12-11 21:24:32.0
Language : Türkçe
Konu : Epistemoloji, Etik, Mantık
Number of pages: 913-937
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Quine’ın “Epistemology Naturalized” başlıklı makalesi epistemolojide doğallaştırma düşüncesinin klasik yapıtıdır. Pek çok geleneksel bilgi kuramcısı özellikle bu makaleyi hedef alarak epistemolojinin doğallaştırılmasını eleştirmiştir. Eleştirilerin odağında Quine’ın, psikolojinin bir alt bölümü haline getirerek, epistemolojinin normatifliğini ortadan kaldırdığı savı yer almaktadır. Laudan epistemolojide doğallaştırmanın gerekli olduğunu savunmasına karşın Quine’a yöneltilen bu eleştiriye katılmakta ve “normatif doğalcılık” adını verdiği yeni bir epistemolojik yaklaşım önermektedir. Bu çalışmada Quine’a yöneltilen eleştirinin yersiz ve Quine’ın doğallaştırılmış epistemolojisinin Laudan’ın normatif doğalcılığı gibi hipotetik normatif olduğunu tartışacağım.

Keywords

Abstract

Quine’s “Epistemology Naturalized” is the locus classicus of naturalism in epistemology. Many traditional epistemologists criticized naturalization of epistemology specifically targeting that article of Quine. The critics argue that Quine abolishes the normativity of epistemology. For he proposes epistemology as a chapter of psychology. Laudan, like Quine, believes that epistemology should be naturalized. However he criticizes Quine’s project of naturalization for similar reasons as Quine’s critics. Instead, he proposes a new project that he calls “normative naturalism”. In this work, I will first argue against the critics of Quine and then argue that both Quine’s and Laudan’s naturalized epistemologies are hypothetically normative.

Keywords


  • BonJour, L. (1994). Against Naturalized Epistemology. Midwest Studies in Philo- sophy, 19, 283-300.

  • Brown, M. J. (2013). Values in Science Beyond Underdetermination and Inductive Risk. Philosophy of Science, 80(5), 829-839.

  • Douglas, H. (2000). Inductive Risk and Values in Science. Philosophy of Science, 67(4), 559-579.

  • Hahn, L. E., & Schilpp, P. A. (1998). Reply to Morton White. İçinde The Philo- sophy of WV Quine, expanded edition.(La Salle, IL (C. 21, ss. 124-151).

  • Hempel, C. G. (1965). Aspects of Scientific Explanation (C. 1). Free Press New York.

  • Kim, J. (1988). What is" naturalized epistemology?". Philosophical perspectives, 2, 381-405.

  • Laudan, L. (1984). Science and Values: The aims of science and their role in scientific de- bate. Univ of California Press.

  • Laudan, L. (1986). Methodology’s prospects. PSA: Proceedings of the Biennial Mee- ting of the Philosophy of Science Association, 1986(2), 347-354.

  • Laudan, L. (1987). Progress or Rationality? The Prospects for Normative Natura- lism. American Philosophical Quarterly, 24(1), 19-31.

  • Laudan, L. (1990). Normative naturalism. Philosophy of science, 57(1), 44-59.

  • McMullin, E. (1982). Values in Science. PSA: Proceedings of the biennial meeting of the philosophy of science association, 1982(2), 2-28.

  • Özer, M., & Şahin, E. Y. (2015). Quine’in Doğallaştırılmış Epi ̇stemoloji̇si̇ni̇n Normati̇fli̇ği ̇ Üzeri̇ne. FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 17-38.

  • Putnam, H. (1982). Why Reason Can’t Be Naturalized. Synthese, 52(1), 3-23.

  • Quine, W. V. (1969). Epistemology Naturalized. İçinde Ontological Relativity and Other Essays. Columbia University Press.

  • Quine, W. V. (1973). The Roots of Reference. Open Court Pub.

  • Quine, W. V. O. (1960). Word and Object. MIT Press Cambridge/London.

  • Quine, W. V. O. (1981). Theories and Things. Harvard University Press.

  • Quine, W. V. O. (1992). Pursuit of Truth. Harvard University Press.

  • Quine, W. V. O. (1990a). Comment on Haack. İçinde R. B. Barrett & R. F. Gib- son (Ed.), Perspectives on Quine (s. 128). Blackwell.

  • Quine, W. V. O. (1990b). Comment on Lauener. İçinde R. B. Barrett & R. F. Gibson (Ed.), Perspectives on Quine (s. 229). Blackwell.

  • Quine W.V. & Ullian J.S. (1978). The Web of Belief. McGraw-Hill.

  • Rudner, R. (1953). The Scientist Qua Scientist Makes Value Judgments. Philosophy of Science, 20(1), 1-6.

  • Steel, D. (2015). Philosophy and the Precautionary Principle. Cambridge University Press.

  • Wrenn, C. B. (2004). Hypothetical and Categorical Epistemic Normativity. The Southern Journal of Philosophy, 42(2), 273-290.

  • Wrenn, C. B. (2006). Epistemology as Engineering? Theoria, 72(1), 60-79. Öz: Quine’ın “Epistemology Naturalized” başlıklı makalesi epistemolojide doğallaştırma düşüncesinin klasik yapıtıdır. Pek çok geleneksel bilgi kuramcısı özellikle bu makaleyi hedef alarak epistemolojinin doğallaştırılmasını eleştirmiştir. Eleştirilerin odağında Quine’ın, psikolojinin bir alt bölümü haline getirerek, epistemolojinin normatifliğini ortadan kaldırdığı savı yer almaktadır. Laudan epistemolojide doğallaştırmanın gerekli olduğunu savunmasına karşın Quine’a yöneltilen bu eleştiriye katılmakta ve “normatif doğalcılık” adını verdiği yeni bir epistemolojik yaklaşım önermektedir. Bu çalışmada Quine’a yöneltilen eleştirinin yersiz ve Quine’ın doğallaştırılmış epistemolojisinin Laudan’ın normatif doğalcılığı gibi hipotetik normatif olduğunu tartışacağım. Anahtar Kelimeler: Quine, Laudan, doğallaştırılmış epistemoloji, gerekçelendirme, hipotetik normatiflik.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics