Hartshorne ve Ontolojik Kanıtın Neo-Klasik Yorumu

Author:

Year-Number: 2022-12:1
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Din Felsefesi
Number of pages: 107-128
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bu çalışma ontolojik kanıtın modal versiyonunu savunan Hartshorne’un Tanrı kavramının mantıksal imkanından O’nun zorunlu varlığını çıkarımlayan yorumunu konu almaktadır. Hartshorne, klasik teizmin Tanrı anlayışına dayalı bir ontolojik kanıtın birtakım güçlüklerle karşılaştığını ve bu güçlükleri aşabilmenin yolunun neo-klasik bir Tanrı anlayışı gereği Tanrı’da varlık-aktüellik arasında bir ayrıma gidilmesi durumunda mümkün olacağını savunur. Bu nedenle bu makalede öncelikle Hartshorne’un modal kanıtı ele alınmakta, daha sonra varlık-aktüellik ayrımına dayanan neo-klasik bir yorumun ontolojik kanıta yönelik eleştirileri aşıp aşmadığı irdelenmektedir.

Keywords

Abstract

There is a modal version of the ontological argument that Hartshorne defends and deduces the necessary existence of God from the logical possibility of the concept of God. Hartshorne argues that an ontological argument which is based on the classical theism's conception of God encounters some difficulties and the way to overcome these difficulties is possible if there is a distinction between existence and actuality in accordance with a neoclassical conception of God. In this paper, firstly, Hartshorne's modal proof is examined, then it is discussed whether a neo-classical conception based on the existence-actuality distinction overcomes the criticisms of modal ontological proof.

Keywords