This research paper attempts to give a feminist analysis of Henrik Ibsen’s A Doll’s House (1879) based on the Anglo-American approach to feminist literary theory. It will first explain the feminist literary theory as a term as well as a practice and its function in literary criticism, followed by an explanation of the Anglo-American approach and some of its prominent writers. The paper will also explore how and to what degree (if at all) Henrik Ibsen, who is mostly famous for his realist dramas but has also been credited for his feminist characters and content, is involved with the women’s cause by referring to some of his speeches, letters and acquaintances. It will then attempt a feminist analysis of the play based on the Anglo-American approach and Showalter’s feminist critique, using quotes from and references to the three acts of the play as a justification to show how Henrik Ibsen challenged the stereotypical representation of women in literature with his female characters.
Bu araştırma yazısı, Henrik Ibsen’in feminist edebiyat kuramına Anglo-Amerikan yaklaşıma dayanan A Doll’s House eserinin feminist bir analizini vermeye çalışmaktadır. O öncelikle feminist edebiyat kuramını pratik olduğu kadar teorik olarak ve Anglo-Amerikan yaklaşımın açıklaması ve onun bazı belirgin yazarları tarafından izlenen edebî eleştirelcilikteki işlevini açıklayacaktır. Yazı yine onun bazı konuşmalarına, mektuplarına ve tanıdıklarına referansta bulunarak nasıl ve ne dereceye kadar kadınların neden olduğu şeylerle ilgili olduğunu araştıracaktır. Öyleyse yazı, oyunun üç perdesinden alıntılar yaparak ve onlara referansta bulunarak, Henrik Ibsen’in, kendi kadın karakterleriyle edebiyatta kadınların basmakalıp sunulmasına nasıl meydan okuduğunu göstermenin bir doğrulaması olarak Anglo-Amerikan yaklaşıma ve Showalter’ın feminist eleştirisine dayanan tiyatro oyununun feminist bir çözümlemesini yapacaktır.