'Saf Aklın Eleştirisi’nde Önsözler ve İşlevleri

Author :  

Year-Number: 2016-6:1
Language : null
Konu : Çağdaş Felsefe
Number of pages: 115-139
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Kant felsefe tarihinin neredeyse yönünü bütünüyle değiştiren SAE ile yalnızca bir epistemoloji kitabı kaleme almamıştır. SAE Aydınlanma Felsefesi’nin epistemolojik temellerinin inşasını tamamlar. Bu temel üzerinde de Aydınlanma’nın etik perspektifine işaret eder. SAE’nin Birinci Baskıya Önsözü, daha çok kitaba ilgi çekme amacını taşımaktadır. Bu amaçla üst düzey teknik bir biçeme sahip değildir. Buna karşılık İkinci Baskıya Önsöz, eserin sayladığı ünün güvencesi altına kaleme alınmıştır. Bu bakımdan da daha tekniktir. Aynı zamanda neredeyse SAE’nin bütün önemli temalarına işaret etmektedir. Özellikle Kopernik Devrimi, mantık, apriori doğa biliminin kesinliğinin kaynağı ve SAE’nin etik içerimlerine açık göndermeler, bu önsözü kitabın bir modeli haline getirmektedir.<

Keywords

Abstract

Kant didn’t write out only a epistemological book with Critique of the Pure Reason which virtually wholly rerouted the history of philosphy. CPR acoomplishes the epistemological ground work of the Philosophy of Enlightenment. On this ground, Kant indicates the ethical perspective of Enlightenment. Preface to First Edition of CPR mostly purposes to attract attention to book. For this reason it does not have a higher-up technical style. On the contrary Preface to Second Edition write out under the confidence of first edition. In this respect, it has a more technical style. At the same time it indicates all of the most important subjects of CPR. Especially Copernican Revolution, logic, the ground of certainty of apriori natural science and explicit allusions to the ethical intension of CPR renders this preface a model of book.<

Keywords


  • Bacon, F. (1989). New Atlantis and The Great Instauration (trans. & ed. J. Weinber- ger). Wheeling, JL: Crofts Classics.

  • Bacon, F. (2012). Novum Organum (çev. S. Ö. Akkaş). İstanbul: Say Yayınları.

  • Baumgartner, H. M. (1988). Kants “Kritik der Reinen Vernunft”. München: Verlag Karl Alber.

  • Buroker, J. V. (2006). Kant’s Critique of Pure Reason: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.

  • Cassirer, E. (1988). Kant’ın Yaşamı ve Öğretisi (çev. D. Özlem). İzmir: Ege Üniversi- tesi Basımevi.

  • Deleuze, G. (2000). Kant Üzerine Dört Ders (çev. U. Baker). Ankara: Öteki Yayı- nevi.

  • Foucault, M. (2000). Özne ve İktidar (çev. I. Ergüden & O. Akınhay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

  • Geier, M. (2009). Kant’ın Dünyası (çev. E. Özbek). İstanbul: İletişim Yayınları.

  • Hegel, G. W. F. (2004). Hukuk Felsefesinin Prensipleri (çev. C. Karakaya). İstanbul Sosyal Yayınlar.

  • Höffe, O. (2004). Kant’s Kritik der Reinen Vernunft: Die Grundlegung der Modernen Philosophie. München: C. H. Beck.

  • Hume, D. (1976). İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Soruşturma (çev. O. Aruoba). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.

  • Husserl, E. (1997). Kesin Bir Bilim Olarak Felsefe (çev. A. Kaygı). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.

  • Kant, I. (1998). Kritik der Reinen Vernunft (Hrsg. J. Timmermann). Hamburg: Felix Meiner.

  • Kant, I. (1982). Dünya Yurttaşlığı Amacına Yönelik Genel Bir Tarih Düşüncesi (çev. U. Nutku). Yazko Felsefe Yazıları, 4.

  • Kant, I. (1984). Seçilmiş Yazılar (çev. N. Bozkurt). İstanbul: Remzi Kitabevi.

  • Kant, I. (1994). Pratik Aklın Eleştirisi (çev. İ. Kuçuradi & Ü. Gökberk & F. Akatlı). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınmları.

  • Kant, I. (1995). Prolegomena (çev. İ. Kuçuradi & Y. Örnek). Ankara: Türkiye Felse- fe Kurumu Yayınları.

  • Kant, I. (2002). Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi (çev. İ. Kuçuradi). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.

  • Kant, I. (1996). Beantwortung der Frage: Was ist Aufklärung? Was ist Aufklärung Thesen und Definitionen (ed. H. E. Bahr). Stuttgart: Reclam.

  • Kant, I. (2000). Critique of Pure Reason (trans. P. Guyer & A. Wood). Cambridge:

  • Kant, I. (2008). Arı Usun Eleştirisi (çev. A. Yardımlı). İstanbul: İdea Yayınevi.

  • Ketenci, T. (2005). Kant Felsefesinde Metafiziğin İnsan Doğasındaki Kökleri. Kaygı: Uludağ Üniversitesi Felsefe Dergisi, 4.

  • Kim, S.-H. (2008). Bacon und Kant. Berlin & New York: Walter de Gruyter.

  • Mohr, G. & Willaschek, M. (1998). Klassiker Auslegen: Kritik der Reinen Vernunft. Berlin: Akademie Verlag.

  • Nalbantoğlu, H. Ü. (2010). Yan Yollar: Düşünce Bilgi Sanat. İstanbul: İletişim Ya- yınları.

  • Nalbantoğlu, H. Ü. (2006). Kant’ı Ürküten Üçlü: “Schwärmerei”- “Lesesucht”- “Buch Macherei”. Muğla Üniversitesi Uluslararası Kant Sempozyumu Bildirileri. Ankara: Vadi Yayınları.

  • O’Neill, O.(1996). Aufgeklärte Vernunft. Die Eine Vernunft und die vielen Rationa- litäten (eds. K. O. Apel & M. Kettner). Frankfurt am Main: Suhrkamp.

  • Paton H. J. (1951). Kant’s Metaphysic of Experience: A Commentary on the First Half of the Kritik der Reinen Vernunft. London: George Allen & Unwin.

  • Platon (2014). Phaidon (çev. N. Kalaycı). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.

  • Türkyılmaz, Ç. (1998). Ontoloji Sorunu Açısından Martin Heidegger'in Kant Yorumu. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi SBE.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics